Veronica Antonino

Kategori: Allmänt

// WEEKEND & STEAM HOTEL. //

Helgen kom och sprang iväg återigen, i fredags tog jag och Anna oss till det nyöppnade Steam hotel här i Västerås. Jättefint och mysigt! Hade ja stannat längre i Sverige hade jag utan tvekat bokat någon natt där! Vi åkte upp på 18 våningen och bästishängde, pratade och drack några drinkar för att fira in fredagen. Mot kvällningen gick vi ner på stan, mötte upp Julle och satt oss på Nya hattfabriken. Man får passa på att äta så pass mycket svenskt som de går nu innan ja åker tillbaka ;-) Jag tog en wallenbergare, så gott! Mätta och belåtna gick vi hem till Julia och hängde med tjejerna på hennes balkong hela kvällen.

I lördags åt vi plock och drack bubbel och vin med tjejerna på kvällen hemma hos Freja! Sen gick vi ut och klockan 03 satt mig på 515 bussen mot Dingtuna.. känns så konstigt men ändå så självklart att vara tillbaka hemma, åka buss, vakna upp i mitt flickrum, äta mammas mat, se samma personer ute och så mycket som har förändats men på samma gamla sätt är allting som vanligt. Saker ser likadana ut som dom alltid gjort. Jag känner mig ganska redo att lämna igen, ja saknar mitt liv i Milano och jag saknar det jag byggt upp till hem där.  Hela hösten kommer vara tung men våren är så pass ljus och jag får börja studera de jag verkligen vill hålla på med så jag känner mig utvilad. Jag är så redo för höst i Milano. NU ska ja jag njuta av dom 2 sista dagarna i Sverige!

// TORSDAG //

Hallå! Tiden i Sverige flyger och dagar passerar snabbare än någonsin! Stoppa tiden! Ikväll är jag hemma och tänkte börja kolla på Games of thrones! Ja vet, jag är några år efter när det kommer till serier men folk säger att man måste ge den en chans... dessutom vet alla mina milano-vänner vart är jag är ifrån pga av Vasteras i serien! Haha, vaaaasteraaaas som dom säger! Ny mössa har jag också köpt mig inne på Ginatricot! Den är sådär lite halv fulsnygg. A little ugly so it turn into hot som jag och Raffa skulle sagt! ;-)

Annars så hänger med vänner konstant och tar igen förlorad tid, åkte till Stockholm och spenderade kvällen och natten med Nicki och Natza, som ja saknat dom <3 I helgen har ja massa roligt inplanerat! Vi ska besöka det nya stream hotel för AW, middagar med tjejerna och på lördag ska vi ut!  Planen var egentligen att hänga i Sthlm i helgen men saker blir stressigt och anledningen till varför jag åkte hem till Sverige var för få koppla av ifrån min stressiga vardag inte för att åka den... Stockholm är ju alltid kvar! Jag ska uppdatera med bilder på allt jag gör i Sverige senare...som ett och samma inlägg tänkte jag! Ha en mysig Torsdagskväll!

// TOUCHDOWN SWEDEN! //

SVERIGE! SWEDEN! SVEZIA! I'm home, home sweet home på alla sätt. Har börjat landa lite nu efter att ha varit hemma i 3 dagar. Inatt va första dagen ja sov hemma hos mamma i Dingtuna, har varit med vänner konstant sen ja klev av flygplanet. Åkte direkt ifrån Arlanda hem till Anna i Sthlm för att överraska! Hon blev bra paff när de va ja som stod utanför dörren! Bästisprat till sent på natten för att prata om allt som hänt. På fredagen hade jag en lunchdejt med min fina vän Hanna och såklart blev det köttbullar inne på Riche! Prio ETT när jag skulle äta första lunchen här! ;-) Älskade Stockholm. Ingenting kan slå känslan när jag flög över ett lysande Stockholm och såg Globen, Grönalund...osv. Den här staden har ju mitt hjärta. På alla sätt. Ifrån första stund för snart 2 år sedan. Det var nått magiskt med det hela, som om en våg av massa minnen och känslor bara på en och samma gång kom.

Mot kvällningen tog vi bussen till Västerås för att möta upp dom andra! Middag och drinkar stod på schemat! Skrattkalas och kramkalas, mina älskade vänner. Inget slår dom. Vi hoppade mellan barer, sjung i takt till gamla sommarhits som spelades på K9:s terass och avslutade natten med att alla sov över hos Annas föräldrar precis som när vi var yngre. Dagen efter vaknade vi upp lite halv bakis och gjorde ordning... SVENSK FRUKOST! Polarbröd, prästost, salami, paprika & gurka på mackan, oboy och svensk kaffe! Ni förstår inte lyckan! Italienare tycker vi är galna som äter så mycket på morgonen! (dom tycker detta är lunch...) För dom duger de bra med en brioche och en espresso! Dom charmiga kontrasterna återigen ;-) På kvällen köpte vi kräftor och räkor, satt på terassen med filtar och tända ljus och pratade om allt mellan himmel och jord hela kvällen. Har knappt hunnit ta in att jag är hemma, i min lilla håla Västerås nu. Stöter på vänner och ba VAD fan gör du hemma?! Sen när, o hur o vart?! Jag har ju inte ens hunnit förstå de själv. 6 månader senare på semester i Sverige.

Just nu är jag hemma hos mamma i Dingtuna, ett litet samhälle utanför Vässan där tiden och människorna alltid är sig desamma. Mitt flickrum är också sig likt..men ändå inte...Det har mer eller mindre förvandlats till ett litet showroom med blandade kläder från mig, min syster genom tiderna ....och mamsen som nallar på dom lite då och då när hon ska klä upp sig! Man kan tydligt se våra olika stilar som förändrats genom tiderna. Puttinutt, klänningar och puderrosa till nu en svart oversize sliten jeansjacka med massa hål i som hänger framför mig på ställningen. Förändringar är ju kul! Idag sätter jag på mig det jag tycker är snyggt och mixar gärna stilar på alla möjliga sätt! Idag har ja bytt till rosa kjol igen! ;-) Mkt som hänt i de här rummet, ja menar tänk att de är här jag haft min free zone i 16 år! Ljusrosa tapeterna med silvriga fjädrar. Haha, minns fortfarande när vi flyttade hit och skulle för första gången få egna rum och välja inredning själva.. 6 år gammal. Det må vara 16 år sen men samma känsla när jag kliver in i rummet som då, hemma. Kläder överallt upphängda som jag nu ska försöka få med mig tillbaka i Milano...hur det nu ska gå! Jag har ju mer än en vecka på mig att packa om o packa rätt! Imorse satt vi framför nyhetsmorgon och jag låg o mös med min katt. Guldstund! Ikväll ska ja sätta på mig träningskläder med en podcast i öronen och gå ut på landsbygden och bara gå och gå och ta in all svensk sommar jag kan få på 8 dagar.

// SUNSET //

Tiden flög ännu en gång, 6 dagars sol och bad är över för denna gång! Vi har haft det mer än toppen och det har varit så mysigt att få ha dom här dagarna med min familj. Jag känner mig mer hel på nått sätt. Med dom känns de liksom ok att bara vara en så kallad ungdom, att få vara barnslig med min lillebror osv. Det har varit en paus ifrån allt det vuxna och alla stora ansvar man har haft på sig det senaste halvåret.. Ibland glömmer man bort att man inte är mer än människa och bara 21 år gammal. Det tar tid och ibland måste dom få göra det även om jag alltid har brotom om att få göra det jag älskar mest. Hur som! Tack för en fantastisk vecka familjen. Ni är nr 1.

Nu är jag tillbaka på splits flygplats! Nästa stopp: SVERIGE! 6 månader senare! Jag trodde aldrig jag skulle längta och att åka på semester hem till Sverige. Jag har fjärilar i hela magen, jag kan inte vänta tills jag får träffa mina allra bästa vänner och göra den här sista delen av sommaren på det mest svenska sättet! Det liksom gör ingenting om det regnar hela dagarna, jag ska ligga framför nyhetsmorgon och dricka kaffe i timmar! Äta svensk frukost och imorgon köttbullar med MASSA lingonsylt. På fredagkväll ska jag träffa dom, Mindre än 24 timmar kvar. Gör er redo! Kram kalas återigen. Vi ses i Sverige vänner!

// BOAT DAY //

Idag har vi åkt båt och varit igång hela dagen! Klockan är inte ens 23.00 men skulle jag lägga mig ner skulle jag slockna direkt! Vi klev upp tidigt och åkte ut till sjöss redan vid 08.30, vi har besökt flera öar som Jelsa, Brac och Bol. Badat, solat och strosat i gränder. Så himla fint längst hamnarna. Vi gled in i hamn runt 18 tiden och jag med min musik i hörlurarna - Surprise yourself med Jack Garratt.. den låten får mig alltid att tro på mig själv och få allt att bli så mycket klarare. Senare mot kvällen åkte vi till grannstadens finaste strand för att kolla på solnedgången och äta middag! Imorgon är det redan Tisdag...slow down please.

// BRELA BEACH CROATIA. //

Another day, another beach. Idag förflyttade vi oss till grannstadens strand Brela. Alltid trevligt att upptäcka nya stränder! Hela förmiddagen snorklade vi så allas ryggar är brända... haha! Sen har vi hyrt trampbåt för att inte bli allt för rastlösa och klara av hettan på beachen. Vi pendlar mellan 38-40 grader här så de blir minst ner i havet efter 5 minuter - Var 5e sida i min bok - sex and the city. Imorgon tidigt på morgonen ska vi ut på båttur och besöka andra olika ö:ar hela dagen! Nu ska ja möta ner dom andra för middag! Ikväll ska jag käka calamari! :-) Ha en fin söndagskväll!

// Baška Voda BEACH DAY //

BEACH DAY! Vilket innebär ligga och flyta på en luftmadrass, pressa på playan och äta glass...när hur och vart man vill, sätta sig i baren, snorkla, läsa böcker, lyssna på podcast oavbrutet. Vänner - NU har semestern börjat på riktigt. Vi njuter till max.

// touchdown SPLIT //

God morgon! I skrivande stund sitter jag nu på Splits flygplats här i Kroatien, landade för ca 1 timma sen och inte sovit på ca 20h under de senaste dygnet. Sippar på den 3e kaffekoppen för denna morgon...slutade sent igår natt och taxin stod utanför oss runt 03. HUR som haver så har jag nu ca 1 timmas tid att döda. Jag är så överexalterad så att de dunkar i mig, fjärilar i magen (kanske beror på koffeinet som rusar igenom kroppen också...) MEN idag får jag äntligen träffa min swe familj. Vi möts upp i ett land ingen av oss varit i förut - jag bokar i efterhand spontant som vanligt. Jag hade absolut inga planer för denna sommar men slutar nu upp med att jag inte kan hålla koll på vilka bordingpass som tillhör vilka flyg nu! Då jag har flyg och tider att passa sover ja och drömmer konstigt - alltid i några dagar före, förstår inte varför flygrädslan fortfarande sitter i trots att de alltid går så bra. Rör ju sig betydligt mer inne i tramen i Milano om man säger så! ;-) Nu kommer dom snart! KRAMKALAS 2,0.

Har inte varit på sol semester med dom på så många år. Jag tror senast vi var i Egypten tillsammans 2010, alltså 7 år sedan. Tiden flyger. Och förstår ni varför jag alltid kommer se min lillebror såhär? Min lilla bästis som bara växer till den finaste killen. Nu ska ja springa o pussa på han som den jobbiga stora systern jag är! Vi hörs vänner!

// FIRENZE //

Jag klev av tåget. Ny dialekt att ta in. Köpte en kaffe och blåbärsmuffins och väntade in min syster som satt på ett annat tåg, omringad av kaffe muggar, tidningar, böcker och turister. - 5 månader senare ses vi igen, ja och min syster. Vi är så otroligt olika hon o jag, både till utseende och hur vi är, men det spelar liksom ingen roll. Det finns egentligen ingen som sett varandra växa o gå igenom saker som oss och vet hur allt fungerar. Hon vet exakt hur jag är och jag vet hur hon är. Hur vår familj är och exakt vem som är vem. Hon är ju trots allt min syster och äger samma passion och kärlek för att resa och upptäcka saker som mig. Vi båda är förälskade i Italien. Vi delar den kärleken på heltid. Och här möts vi igen. Förra året reste vi 3 veckor tillsammans runt i Italien, denna gång bor jag redan här och mötte  upp henne på mina lediga dagar - 1.50 h med tåg ifrån mitt älskade Milano till en främmande men ändå så igenkänd stad. För första gången möter jag Florens eller som vi säger i Italien FIRENZE! Benvenuto! Firenze var mycket mindre än jag föreställt mig men mycket turister. Vi har strosat runt på dom mysiga gatorna och torgen, dag som kväll. Käkat otrolig glass, tryffelpasta, solat, besökt små butiker och även tagit en liten shoppingrunda. Är de inte roligt hur man flyttade till Milano men händer aldrig att ja åker in stan för att shoppa eller bara gå runt i butiker här? Jag har ingen lust längre att trängas med ett bombnedsalg inne på zara, mango osv här. Ibland hoppar jag in i butikerna för att catcha aircondition några minuter. Just nu är de 37 grader här och i Florens 40 grader. Vi smälter.

En dröm vi alltid delat är att hyra vespa och köra högt över Toscana och besöka alla dess vackra vinodlingar, olivlundar, vinprovningar och äta en middag till solnedgång. Said and done! Kan vara det bästa med hela den här resan. Nästa gång vill jag vara mer påläst och besöka alla dom kända museum här! Detta blev ju lite halv spontant då jag bokade allting en dag. Men hurrni! Åker ni hit unna er en eftermiddag med att åka ut en bit ifrån Florens och hyra en vespa, det är så himla vacker och fridfullt här. Balsam för själen. Martina körde och jag satt mest o bet mig i läppen, inte för att hon körde galet ... utan mest för att jag precis checkade av en dröm på min bucketlist. Nästa sommar vill jag bara åka vespa och köra igenom hela Toscana! 3 dagar vaycay, 3 dagar jobb... imorgon tidigt tar jag semester på riktigt och åker till Kroatien för att möta upp min älskade familj som jag snart inte sett på snart 6 månader, sen följer jag med hem till Sverige för 11 dagar av att vara den största svennebananen som finns! Kan inte vänta tills jag får krama om mina vänner, äta svensk mat och cykla ute på landsbyggnaden, möta mitt älskade Stockholm, Västerås. Min riktiga hemstad. Home is where your heart is. Milano, du har min själ runt om dig - vi ses i slutet på Augusti igen! Arrivederci!

Heartbeats

How did you drink your coffee today? Coffee time is the best time. AMEN to that! I alla lägen! Som på jobbet, fika med vänner på gränden i hemma staden eller med denna fantastiska utsikt högt över Lago di Como. Tänk att få ha sitt dröm sommarhus här uppe i bergen! Kliva upp före alla andra tidigt på morgonen och njuta av guld stunder, tystnaden med kaffe och tidning i handen. Andas in all den friska luften och allt de fridfulla ifrån naturen. Jag kan inte vänta tills jag får åka ut på landet i Sverige igen. Ibland kan man sakna den svenska sommaren, dom faluröda husen, svensk husmanskost, natt bada, bästishäng på en bryggan tills sent. Åka båt över Mälaren, springa runt barfota, hänga över vindrutan och bara se äng och gult så långt ögat kan nå, plocka bär ifrån tomten och sen slänga ihop en rabarberpaj och dränka ner den i vaniljsås...bara njuta av allt som har o göra med den typiska svenska och alldeles alldeles tråkiga sommaren (askungen...) & där ingenting egentligen händer...men det är just det jag behöver nu. Göra exakt ingenting för en vecka eller två...ligga på altanen och använda utslitna t-shirts som ja hittat i mitt gamla flickrum djupt ner i någon låda som en jävla gott och blandat påse. Mer än hälften är egentligen skit men man har ändå inte mage att slänga allt. Ibland saknar jag det verkligen men ja vet också att det skulle räcka med en, två veckor sen skulle jag sakna mitt hem här och allt jag byggt upp här på mina 5 månader.

Igår besökte vi Lago di Como, en jätte mysig stad med gigantisk sjö här i Lombardiet, ca 1 timma utanför Milano med tåg. Den perfekta dagsutflykten! Jag har ju varit här förut så jag tog mitt sällskap på tur och visade det jag tyckte allra bäst för om. Uppskattat och vi hade en fantastisk dag! Vi avslutade den med drinkar på ett halv turistiskt apertivo hak, sjung med till Abba med två drinkar i handen! Sen halv sov jag på hans axel hela vägen hem tilll Heartbeats - Jose Gonzalez i hörlurarna mitt i natten, kollade upp då och då på mitt sällskap och insåg ännu en gång hur lycklig jag är som får chansen att korsa varandras vägar i livet. Återigen...Tacksamheten. Alla borda få bli vilse i sina liv och fly ifrån allt som var för att se hur mycket livet kommer ge en som man aldrig någonsin kunna ana för ett snart halvår sedan. Varje gång jag har flyttat har varit det bästa som hänt mig. Imorgon börjar en ny vecka! Har lite saker att stå i och kanske tar mitt pick några dagar. Snart får jag krama om min mamma igen. 2 veckor kvar.

Buonanotte! / Vero.

UPDATE XOXO.

Jag och min älskade vän Rafael. Vi har hängt ihop sen dag nr.1. Idag har vi en lägenhet tillsammans och lär varandra nya saker varje dag.

Vänner.. de va inte igår. 28 maj skrev ja senast ett inlägg här inne för att hylla min kära mamma. Tiden flyger alldeles för fort. Jag har snart bott här i 5 månader. Nästan ett halvår. Det är fåtal grr ja längtat hem till de som va...men som Midsommar, födelsedagsfirande med vänner och när syster skickar snapchats på familj o min katt... DÅ har man får lite halv hugg och saknat det så kallade dåvarande livet o sitt umgänge. Jag skulle göra allt för att få ha en balkong-hängs-kväll hemma hos Julia med mina bästa vänner och få berätta om allt jag gör och allt som pågår just nu här. I detalj, utan snabba samtal och sms. Vem jag faktiskt är här nere och vad som är viktigt för mig. Få lite bästisråd till en solnedgång och luta en axel på.

Jag har ju trots allt blivit van. Jag har skapat på ett eller annat sätt mitt egna liv här i Milano och lär mig nya saker hela tiden. Jag bor på ny adress och stortrivs i hemmet. Jag kan faktiskt för första gången sitta hemma en kväll utan några problem och faktiskt känna "hemma-känsla" över de hela igen. Jag bor nu i samma byggnad som ett känt märkes showroom och har vakter utanför oss som ja glatt hälsar på varje dag innan jag springer iväg till skolan och jobbet. Vissa dagar kan jag inte gå till skolan eftersom ibland är jag inte hemma för ens 02-03 natt tid, vaknar runt 12.00 dagen efter och springer tillbaka till jobbet. På repeat. Vilket man kan klara av att göra en period men jag ser hellre mig som en morgon människa och få starta dagen tidigt.

Jag som älskat att kliva upp i tid, sätta på en bra podd och göra i ordning frukost och dricka kaffe länge i köket. Det är den ensamtid jag får. Frullen. Ta mig på rätt sätt när ja säger att jag önskade jag hade mer av min egentid, jag är omringad av människor dygnet runt och jag trivs bra så men det är också viktigt att varva ner och sätta på paus då och då. Man är ju inte mer än människa..Tyvärr har jag inte fått mycket av den ensamma-tiden på väldigt länge och när jag fått den har den inte bestått av att sätta mig framför datorn och uppdatera om vad som händer i livet för alla andra, tex här på bloggen. Då försöker jag att ta jag vara på tiden på ett bättre sätt och kan berätta för er i dåtid istället...ok kanske inte 2 månader senare men såg allt som hade med en dator att göra som en paus. Jag kanske har förändrats eller jag tror snarare jag håller på att förändrats lite. Jag sitter inte längre med telefonen konstant, jag svarar och ringer upp när jag faktiskt har tid, äter vi ute så åker telefonen rakt ner i väskan, jag känner inget behov av hålla den yttre världen uppdaterad om vad jag äter osv. Jag njuter mer av mitt sällskap och förstår hur man njuter av en ledig dag. Jag tycker inte längre det är värt att ha dyra väskor men i plånboken inte ens en tredjedel av den är värd. Jag tycker det är viktigare att vara intelligent o veta vart mina pengar gå just nu än vilken den senaste modellen av Chanel är på någons axel. Jag försöker se vad som faktiskt är viktigt att prioritera i livet, sen om det kommer en chanel väska på köpet så säger jag väl självklart inte nej ;-) ...Sen kommer jag alltid vara en sko och väsk älskare! Men för tillfället har jag inte ens lusten att springa omkring i montenapoleone mer än till jobbet.

Skämt o sido. Jag är bara tacksam. Lycklig. Att få ha träffat otroligt fina vänner ifrån alla delar av världen som lär mig saker i livet varje dag. Få ta del av deras historia och dom av min. Hur vi skapar kapitel i varandras liv. För detta är ju trots allt mitt Milano kapitel. Och de är bland det viktigaste kapitlena i mitt liv hittills. Jag tror jag håller på att kliver ut ur mitt ungdoms mig och kliver in i den vuxna livet, ja menar på riktigt. Inte bara att bo ensam, betala egna räkningar osv, det har jag gjort sen jag varit 17 år så det har varit en baggis sen länge.. Jag menar mer där jag faktiskt behöver lära andra hur saker fungerar, veta exakt vad jag vill ha i mitt liv och vad jag inte vill. Jag hör min mammas ord ur min mun när jag säger åt min roomie att städa upp efter sig, hur jag vill komma hem till ett rent hem, hur mycket jobbigare saker blir om man skjuter på saker och ting, hur man bör prioritera osv. Vad man anser är viktigt i ens liv och hur man vill att sitt liv ska formas till. Hände för två veckor sedan att jag såg min mammas spegelbild i backspegeln i bilen när jag kollade i den och var tvungen att kolla dit två grr. Jag formas mer och mer till min mamma och en italienare, svär på italienska när en bilister kör som rövar, pratar dubbelt så mycket med mina händer, köper frukt och grönt på mercato, hoppar mellan språken och glömmer bort ord som nästan aldrig används i svenskan. Hur ofta säger man durkslag? Trägård? Kratta? Vagn? osv. Såna ord får jag använda italienska - svenska translate för jag kan sitta i flera minuter o tänka utan att minnas på svenska. Sånt är galet. Halvdan update men nu har ni ett humm på mig! Mår iaf toppen! Har bara lite svårt att ta viktiga beslut som har med framtiden att göra! Finns fortfarande ingenting som ger mig så mycket ro i själen som när tåget rullar in på Milanos central station efter en weekend någonstans. Jag blir kvar här ett braaaa tag till. Puss på er som orkade läsa ner hit!

XOXO.

// MORSDAG! //

Min mamma, du är det viktigaste i mitt liv.

Idag är det morsdag i Sverige! Tack för att du format mig till den människan jag är idag på dina egna händer. Jag ser upp till dig, ditt tålamod och stryka varje dag. Älskar dig till månen och tillbaka!

// SUNDAY! //

Söndagen spenderades med Ambra Navigli å ett mysigt hak längst kanalen för sandwish-lunch och lite strosande! Jag tog en vegitarisk sandwish med auberginekronärtskocka kräm, tomat och scamorza (livets ost!) Sista helgen i månaden så är det marknad här i Navigli och som vanligt kryllat med folk. Detta är varför jag ÄLSKAR Italien! Det är så långt ifrån konstigt att sätta sig på nått mysigt hak och sippa på en Aperol Spritz och käka apertivo för att umgås med familj och vänner för att avrunda veckan som varit. Locals blandat med turister! Solen ligger fortfarande på och alla strålar runt omkring mig!  Mot kvällen vinkade vi hejdå och sen dess har jag bara varvat ner här hemma! Satt mig ute på balkongen igen och playade min nya favorit podcas: Tankar med Daniel Redget! Hur och varför har jag missat denna? Bockar av intervju efter intervju! NU: Prisonbreak!

Balkong hänget fortsätter, jag försöker ta vara på varje kväll här till solnedgångarna nu sista dagarna! Om precis en vecka sitter jag i nya lyan.