Veronica Antonino

Kategori: Allmänt

// APERTIVO PIAZZA sempione //

Mötte upp tjejerna efter skolan för ett creps stop innan en apertivo i Piazza sempione. Nu är tjejerna på väg till flygplatsen! Så kul att haft er här och saknar dom redan!! Vi ses snart igen! Just nu är det verkligen f u l l r u l l e! Idag är det första dagen jag kan gå raka vägen hem efter skolan och sätta mig och plugga. Imorgon har jag prov och på kvällen ska jag åka till flygplatsen och hämta Nina! Kramkalas där med. Min fina Nina, en av mina allra bästa vänner. Hon och jag är bevis på att man kan vara så pass olika men alltid lära sig så mycket ifrån varandra. Kan inte vänta tills jag får slå armarna om henne när hon kliver av planet och ha så mycket att prata om. En weekend är inte tillräckligt. Behöver minst en hel månad med henne.

// ROOFTOP - Il Bar //

Jag mötte upp Nicki & Steffi efter skolan och vi tog oss upp i la rinascentes restaurang för några drinkar. Två andra vänner gjorde oss sällskap också! Milano bjuder på sommarvärme och sol efter 2 veckor av regn och rusk...ÄNTLIGEN (!) Och finns de någonting bättre än att sätta sig på en rooftop och sippa på en Aperol till en utsikt över hela Piazza Duomo & centrum med fina vänner för att chitchata? Svårslaget.

Giannino restaurang som ligger i närheten av centralstationen. Super mysig restaurang som tjejerna blivit tipsade om! Här åt vi middag och drack vin innan vi åkte till Old fashion för att fortsätta kvällen! Nu måste göra mig i ordning för skolan sen möter ja upp dom igen! Ha en fin dag hurrni! :-)

// AC MILAN - ROMA //

AC MILAN DEBUT! Flyttar man till Milano blir man milanista! eller...interista...ELLER så blir man som mig - HEJJAR på det lag som vinner ;-) Då slipper man att dom italienska nerverna hoppa över bord... dom som kan relatera o har de blodet vet att de inte är det lättaste... hehe. Anyway! Kolla vilka som är här! Nicki & Steffi! Då blir det fotboll! 4-1 till Roma - Nicki är glad! Och jag mest för dom äntligen är här. Nicki och jag har ju satt ihop under hela min Sthlms tid. Vi har varit kollegor i ca 2 år-ish men känns som vi känt varandra SÅ sjukt länge. Vet inte hur många grr vi haft alldeles för roliga utekvällar och stöttat varandra i vått och torrt.

Jag har haft FULLT UPP hela veckan då mina fina Västerås tjejer vart på besök här. 13 girls. Do I really have to say more? Kroppen är slut-slagen men bara hoppa på tåget igen. kommer ha besök här till den 15/5. SÅ kul! Men måste se till att kunna hantera skolan samtidigt som man inget hellre vill umgås med dom. Jag springer fram o tillbaka, precis som vanligt. Kaffe-skola-besök-party-repeat. Tiden flyger. Har snart bott här i 3 månader. Det bästa beslutet jag tagit. Varför blir det alltid så? Varenda gång jag flyttat så har jag bara blivit lyckligare. På tal om skolan. Måste rusa! Måndag och ny vecka! Im ready. Forza LIVET.

LAGO DI GARDA // LONG WEEKEND //

I söndags ringde klockan redan vid 06.00 och och vi var tidiga på Milano Centrale, tåget pekade mot Verona och vi mot Garda sjön och Pescheria som stod på schemat. Tror killarna aldrig varit uppe så tidigt förut ;-) Garda sjön är gigantisk och krävs mer en en dag för att besöka alla delar och alla vackra platser. Vi valde att göra en dagsutflykt och se det vi hinner utan att stressa. Ca 1,30 h senare hoppar vi av tåget och vet egentligen inte vad vi har att förväntas oss. Vi gick in mot centrum och möts av en stor kanal, restauranger, vit stenstrand och palmer...I ett strålande Pescheria blev det frukost längst vattnet och vätskepaus :-)

Lazise, en annan liten stad ca 15 minuter med lokalbuss för 2€ ifrån Pescheria som vi också hann besöka. En charmig stad som består av små butiker, restauranger och turister. Här åt vi lunch i strålande sol längst Garda-sjön. Efter de blev de gelato och mer små-butiks strosande. Tack för en perfekt söndag!! Tänk att endast 1.30 min med tåg kan man hitta smultronställen som dessa. Älskar att upptäcka nya vackra platser och resa runt men förstå mig rätt när jag säger att det är nått speciellt med att se tåget rulla in på Milanos stora centralstation och kliva av för att gå längst perongen, väskan i högsta hugg och traska in mot den stora byggnaden med bestämda steg och veta precis vart man ska gå. Precis samma känsla som när man varit hemma på besök i Västerås och är tillbaka i Stockholm city. Man har haft bra dagar men vet att man liksom inte tillhör där. Det gör liksom ingenting... Man känner sig hela igen på nått sätt. Hur många hem kan man ha? och vart tillhör man? Jag hoppar mellan 2 länder och 4 hem just nu. Jag är så säker på många saker här i livet men den här frågan sveper alltid förbi innan läggdags.

Hoppas ni haft en fin lång helg! Imorgon är jag tillbaka i skolbänken och på onsdag kommer tjejerna. Kramkalas x 100. Godnatt på er :-)!

// GOD MORGON ONSDAG! //

Wasa knäcke här i Italien...är man svennebanan så är man...torrt.. O för att inte tala om vin flarran i bakrunden... Halv svenne och halv italienare. Story of my life ;-)

God morgon på er! eller förmiddag är det väl ändå nu. Klockan slår strax 12.00 och jag ska göra mig o ordning för skola och springa på lite ärenden. Nästa vecka börjar en intensiv månad, jag kommer ha besök här (LÄNGTAR!!!!) av vänner nästan i en hel månad samtidigt som ja har prov och ska flytta i början på juni! Jag har ju glömt att berätta för er! Jag och Raffa flyttar in i en egen lägenhet i ett mer rörligt område med restauranger och barer....En lägenhet med ett loft och en stor walk in closet som vi ska förvandla till ett sovrum. Jag kommer fortsätta plugga här till sommaren och till hösten väntar någonting större och början på en stor dröm. Jag har suttit och pluggat hela morgonen för att slippa rå-plugga & slippa stressa när mitt besök är här. Tidsoptimisten är bortom horisonten här.... skämt o sido. När mina vänner är här vill jag bara ta igen all missad dig.. dessutom är första ligan som kommer hit är mina 13 bästa tjej kompisar för 4 dagar. Do I have to say more? Ha en fin onsdag hurrni! Nu måste jag öka takten här hemma och svepa kaffet... eller vad som nu är i koppen....Tjolahopp!

// WINE AT 10 CORSO COMO //

Skål för nya vänner! Vi möttes på en gemensam väns bar för ca en månad sen o vi har hängt ihop sen dess. Tänk va lite det krävs för att sträcka fram en hand och vara vänlig och hur mycket det kan åstadkomma sen. Man behöver inte tala samma språk, man behöver inte veta om varandras historier, det viktigaste är vad som händer just nu och att vi stöttar varandra till 100 i det. Det finns ingen dag vi har tråkigt med varandra. I fredags hängde vi på corso como med vänner och vimlande runt i klackar till storstadspulsen

// COUNTRYSIDE. //

I got nothing but love for these two. Yesterdays adventure on the countryside Jag är så evigt tacksam, för allt som händer just nu. Tacksam för livet som placerade oss samman. Ni gör att allt känns som hemma även om det är många kilometer emellan det riktiga livet och var man kommer ifrån. Vi har alla våra historier och varför vi är där vi är just nu. Ni kommer vara bland det viktigaste kapitlet i min Milano historia.

SATURDAYS ARE MADE FOR MERCATO

HELG redan igen och tiden flyger fram snabbare än någonsin! Kan vara de bästa med att vara student. Helgerna är a och o, vi strosade runt på helg-marknaden några stenkast ifrån vårt kvarter för att inhandla lite frukt & grönt tidigare idag.

// duomo terrazza //

Duomo terrazza, Vi överraskade vår kära Lucia upp hit hennes sista dag. En sista vy av Milano på ett långt tag för henne. Vi har haft en fantastisk månad tillsammans men jag har lovat att åka och hälsa på henne. Nu känns de tomt här hemma i vårt flat. Skolan rullar på som vanligt, vi har bytt tider så jag går i skolan på eftermiddagarna mellan 14.00-17.30 nu istället för tidig morgon. Jag föredrar tidiga morgnar så man har hela eftermiddagen fri istället men det är som de är. Vännerna är här om mindre än en månad sen har jag SÅ många planer för sommaren här i Italien som jag har o berätta för er! På fredag åker jag till familjen i Torino för att fira påsk! Ha en fin tisdag!

// Castello Sforzesco //

I ett strålande Milano gav vi oss ut på utflykt till slottet och satt i den stora parken Parco Sempione full av människor som njöt i timmar av dagen precis lika mycket som vi gjorde. Älskar våren och älskar Milano. Besök både slottet och den stora parken om ni är här, ligger precis nära station Cadorna med metro.  Rofyllt att sitta i timmar i parken och kolla på alla milaneser som löper genom parken.

// MY WEEKEND! //

Friday night out for aperitivo! Tyvärr spenderades halva natten på en polisstation då min vän blev bestulen på sin väska. Men på nått sätt får man se det ifrån nått positivt sätt (om de nu finns nått..) MEN så många som vi mötte på polisstationen som blivit rånade med knivar och hotade och folk som kommer utanför Europa som blivit av med sina pass osv (evighets projekt att få nya pass här)... det är nu jag ser dom stora skillnaderna mellan länder. Sverige är väldigt mycket längre fram i utveckling i såna här system. MEN! Ingen är skadad och det är väl det allra viktigaste. Betalkort, id kort och mobil är ersättningsbart. Sånt löser sig alltid. Watch out people och ta hand om varandra!

Lördagen kom och vi hade en hejdå middag för vår nya vän Hagi som ska resa tillbaka till Japan på Måndag. Middag i China-town för hǔogūo (typisk rätt som serveras i Kina) En stor soppa som man sen "doppar" kött/dumplings och grönsakerna i, o på sista bilden till vänster gör vi ett hjärta - thats the asian thing. Att äta med pinnar o asiatisk kanske inte är min starkaste sida, så senare åkte vi vidare mot Brera för barrunda. DET VET JA DÄREMOT HUR MAN GÖR! ;-) Sent mötte vi upp vänner till mig och dansade hela natten lång på le banque.

THE ART OF SHOES - manolo blahnik

Fantastisk utställning av Manolo Blahnik här i Milano, en spansk modeskapare men främst känd som skodesigner för kvinnor. Hit överraskade min vän mig en eftermiddag tidigare i veckan. Strosade runt i byggnaden och gapade av lycka. Hela produktionen gav mig gåshud, precis samma känsla som när jag besökte fabrikerna förra våren. Precis detta jag vill hålla på med och kan inte fatta att det är till hösten jag ska hålla på med just detta. Produktion och design. Nyp mig någon. Och tack till min fina fina vän för att du orkar med mitt sko-tjat.

You are right, denim dessert shoe X Rihanna och dom oförglömda Sex and the city klackarna och för att inte tala om alla gånger hans namn satt spår i serien. Gåsgud för en sko-nörd som mig.

// lago di como //

Fantastiska vackra Lago di Como, en liten stad ca 1 timme med tåg utanför Milano. Här spenderade jag och tre tjejer ifrån skolan i princip hela dagen förra söndagen. Tidig morgon till sen kväll. Besökte toppen av Como för att strosa omkring och upptäcka nya platser och behöver ja ens nämna utsikten? Look at that coffe view tho. Jag har sagt de förr, all kärlek till storstadspuls och alltid vara påväg någonstans men detta är behövande för huvud och själ. Att få strosa runt i en främmande liten stad, besöka kyrkor, små butiker och sitta på uteserveringar i tshirt och låta solen stråla över oss, höra talagfulla gatumusikanter sjunga till solnedgången o strosa längst vattnet och veta att man är fri och inga drömmar är för stora. Känner mig tacksam och lycklig för allt de fina i livet. Jag känner mig hel på nått sätt.

LUNCHAR I STRÅLANDE SOL PÅ MYSIGA UTESERVERINGAR.

Lunch i Garibaldi med min nya vän Lucia ifrån Spanien. Hon flyttade in hos oss i söndags och det visade sig att hon skulle börja i min skola. Vi gör sällskap hem och ifrån skolan och lunchar i strålande sol på mysiga uteserveringar. Ikväll ska vi ta med henne på barrunda! :-)

teriyaki sallad//pocherat ägg med avokado på wasa knäcke (hittade inne på PAM!!) // Sockerfri yoghurt med jordgubbar, banan och torkad frukt. YUMMIE!!

Nu är det fredag och helg, vilket betyder inga shakes till frulle och att ja får faktiskt unna mig vad jag vill till lunch/middag. Tänker fortfarande på vad jag väljer att stoppa i mig men kan utan problem unna mig en pasta lunch osv men gör de inte varje dag! Färsk frukt o råvaror gör det roligare att både laga och äta maten. Här har ni några tips på lunch/snacks/frulle. Nu ska ja göra mig i ordning för aperitivos i stan med friends! Ha en trevlig helg :-)